ekor-ekor

Monday, March 23, 2009

Watchmen- dari komik ke filem


Sabtu lepas aku, Hashim & Iba berkesempatan untuk menonton wayang. Kitorang pilih untuk tengok citer Watchmen selepas banyak dengar & baca komen/ulasan daripada member-member sendiri. Seperti biasa, aku selalu masuk panggung wayang dengan expectation yang tinggi. Nak-nak bila filem tu kau tunggu bertahun kan. Dan setiap kali tu jugak aku selalu 'dikecewakan'. Macam Dragonball itu hari. Memang mencarutla dalam pawagam (dalam hati je la). wtf!
Tapi kali ni tak. Aku keluar pawagam dengan puas. Serius.. Watchmen memang betul-betul mencapai level expectation aku. Citer superhero yang lain dari biasa tu satu. Perkara yang paling aku suka pasal citer ni adalah garapan citer dia. Storyline dia memang sedap. Perkembangan watak dia antara yang terbaik lah setakat ni. Tiap watak diberikan peranan & jalan cerita yang seimbang sampai kau boleh faham kenapa watak ni gini, apa sebab dia buat macam ni. Sampai kau boleh jatuh cinta dengan watak-watak dia. Iba siap jadikan Rorschach
sebagai role model lagi!
Aku tak pernah lagi baca komik Watchmen. Tapi bagi aku inilah antara filem adaptasi komik superhero yang terbaik bersama-sama The Dark Knight. Mungkin juga komik ni sendiri dah kuat dengan jalan cerita dia menjadikan filem dia sebegini hebat. Tak hairan bagi penulis komik sehebat Alan Moore. Apa-apa hal pun pujian harus diberikan kepada Zack Snyder sebab berjaya mengangkat karya ni ke layar perak sehebat ni. Aku rasa James Wong pun kena ambil filem ni sebagai contoh la sebelum buat Dragonball. Takdela buat filem syok sendiri.

No comments: